زمان حال استمراری
۹۵/۰۱/۱۵
هر گاه عملی در زمان حال ،در حال انجام شدن باشد با زمان حال استمراری بیان میشود.


شکل یا طرز ساخت

برای ساختن این زمان در فارسی کافی است مصدر داشتن را که به معنای در حالِ یا مشغولِ می باشد را قبل از فعل زمان حال ساده صرف کنیم. 
برای ساختن زمان حال ساده در انگلیسی از " ing " و صرف فعل to be در زمان حال (am, is, are) استفاده می کنیم. به این ترتیب که مشتقات to be را قبل از فعل حال ساده قرار می دهیم و ing را در انتهای فعل می آوریم. 

.I work
من کار می کنم.
.I am working
من دارم کار می کنم.

تغییرات فعل در زمان استمراری با (am, is, are) انجام می شود. 
?Are you going home
آیا به خانه می روید؟
.No. I'm not going home
نه من به خانه نمی روم.

?Where is she living now
او الان داره کجا زندگی می کنه؟

?What are they doing now
آنها الان دارند چی کار می کنند؟

نکته: اگر 6 فعل زیر در انگلیسی با زمان حال استمراری بیان شوند، در فارسی ترجمه آنها ماضی نقلی خواهد بود. 

نشستن                                   To sit
ایستادن                           To stand
تکیه دادن                               To lean
دراز کشیدن                     To lie down
خوابیدن                             To sleep
پوشیدن                             To wear

.I'm sitting
من نشسته ام.

.She is sleeping
او خوابیده است.

.He is standing
او ایستاده است.

.I am lying down
من دراز کشیده ام.

.They are leaning against the wall
آنها به دیوار تکیه داده اند.

.She is wearing her new dress
او لباس جدیدش را پوشیده است.

نکته: 
از جمله های حال استمراری با همراه قید زمان آینده می توان جمله هایی با مفهوم آینده ساخت. 

.I am leaving the city tomorrow
من فردا شهر را ترک خواهم کرد.

.My parents are flying to Europe next month
والدین من ماه آینده به اروپا پرواز خواهند کرد.



قید زمان
قیود زمان حال استمراری عبارتند از:

now
الان، حالا

At the present time
for the time being
فعلا، در حال حاضر، اجالتا

at the moment
همین لحظه، همین الان

today
tonight
امروز، امشب

this week
این هفته

month
این ماه
season
این فصل
year
امسال
decade
این دهه
generation
این 25 سال
half a century
این نیم قرن
century
این قرن


اشتراک گذاری

نظرات

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">